Pin It

Widgets

Khasiat Buah Salak

on Tuesday 4 September 2012


Khasiat Buah Salak

Khasiat Buah Salak | Salak, Salacca edulis (Reinw), adalah sejenis tumbuhan yang tergolong dalam keluarga Palmae. Rasanya unik masam, manis serta berbau wangi. Di Sabah, tanaman salak terdapat di beberapa tempat terutamanya di Daerah Sandakan dan Tawau.Tanaman salak memerlukan tanah yang salir bebas dan kaya dengan unsur organik. Tanah podzolik dan regosol dengan PH antara 4.5 hingga 8.0 didapati sesuai. Bagaimanapun, tanaman salak sesuai ditanam di kawasan yang kecerunannya tidak melebihi 25° dan ketinggian dari aras laut yang tidak melebihi 300 meter.

Salak tumbuh subur di kawasan lembap dengan taburan hujan tahunan antara 1700 dan 3100 mm.Oleh kerana akar salak lebih banyak terdapat di permukaan tanah, tanaman ini lebih sesuai ditanam di kawasan yang mempunyai aras air tanah yang tinggi atau curahan hujan yang banyak sepanjang tahun. Bagaimanapun, tanaman salak tidak tahan terhadap keadaan tergenang. Suhu yang sesuai adalah antara 22°C dan 32°C. 

Khasiat Buah Salak :

Tahukah Anda bahwa manfaat buah salak bagus untuk mengobati beberapa penyakit? Salak, atau yang memiliki nama latin Salacca Edulis mengandung nutrisi yang cukup tinggi seperti kalsium, flavonoida, saponin, dan tanin. Selain dijadikan sebagai obat, salak juga sering dijadikan beragam cemilan. Untuk lebih jelasnya, yuk kita simak satu per satu.

Obat Mata

Salah satu manfaat buah salak adalah sebagai obat mata. Berdasarkan penelitian oleh para ahli kesehatan, buah salak mengandung betakaroten yang bagus untuk mata. Bagi Anda yang ingin menjaga kesehatan mata tetapi bosan jika harus mengkonsumsi jus wortel terus menerus, sekarang Anda punya alternatif lain, yaitu mengganti jus wortel dengan jus salak.

Saya suka makan buat salak... ney kerna rasanya sedap.... dan masam-maam manis apabila di makan. Selamat mencoba!


Ranking: 5

{ 1 ulasan... read them below or add one }

suwara entertainment said...

wah..ada juga khasiatnya ya :)

http://suriaqistina.blogspot.com/2012/09/happy-birthday-kakak-today-is-your-day.html


4 September 2012 at 11:21 Reply To This Comment

Post a Comment

Terima kasih kerana memberi komen. Sila datang kembali ya !

Kami akan cuba membalas komen anda secepat yang mungkin.

 
© BLOG BUDAK BAEK All Rights Reserved