Pin It

Widgets

Malam Lailatul Qadar & Tanda-Tandanya

on Friday, 27 July 2012

Malam Lailatul Qadar & Tanda-Tandanya

Malam Lailatul Qadar & Tanda-Tandanya |Dah 18 hari kita berada dibulan ramadhan yang penuh keberkatan ni. Cuma tinggal lebih kurang 22 hari ja untuk Ramadhan kali ni meninggalkan kita . 10 malam terakhir adalah malam yang ditunggu tunggu oleh sekalian umat Islam yang menunaikan puasa kerana pada 10 malam terakhir ini, satu malam adalah malam yang penuh dengan keberkatan iaitu Malam Lailatul Qadar. Malam yang lebih baik dari seribu bulan. Malam para malaikat turun dengan membawa keberkatan dan kebaikan kepada umat yang beribadah. Sesiapa yang dapat kebaikan pada malam tersebut. Mereka adalah golongan yang paling beruntung.

Malam Lailatul Qadar adalah malam yang paling dinanti oleh umat Islam, Pada malam Lailatul Qadar semua do`a dikabulkan serta dosa-dosa diampunkan. 

Allah Ta`ala berfirman : "Sesungguhnya kami telah menurunkan ( Al-Qur`an ) saat lailatul Qadar ( Malam Kemuliaan ). Dan tahukah kamu apa malam lailatus Qadar itu? Lailatul qadar itu lebih baik dari seribu bulan.

Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan perintah tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu ( penuh ) kesejahteraan sampai terbit fajar." ( QS. Al-Qadr : 1-5 ), Allah memberitahukan bahwa Dia menurunkan Al-qur`an pada malam lailatul Qadar, Yaitu malam yang penuh keberkahan. Allah Ta`ala berfirman : "Sesungguhanya kami menurunkannya pada suatu malam yang diberkahi." (Ad Dukhan : 3 ) Dan malam itu berada do bulan Ramadhan, Sebagaiman firman Allah Ta`ala : "Bulan Ramadhan, Bulan yang didalamnya diturunkan Al-Qur`an." ( Al-Baqarah: 185 ).

Ibunu Abbas Radiallahu `anhu berkata : "Allah menurunkan Al-Quranul Karim keseluruhannya secara sekaligus dari lauh mahfudh ke baitul `Izzah ( langit pertama ) pada maalam lailatul Qadar. Kemudian diturunkan secara berangsur-angsur kepada Rasulullah salallahu `alaihi wasallam sesuai dengan konteks berbagai peristiwa selama 23 tahun."

Allah Subhanahu Wata`ala berfirman :"Lailatul Qadar itu lebih baik dari pada seribu bulan." Maksudnya, Beribadah dimalam itu dengan ketaatan, shalat, membaca, Dzikir dan do`a sama dengan beribadah selama seribu tahun.

Keutamaan yang lain juga berkahnya yang melimpah dengan banyaknya malaikat yang turun dimalam itu, Termauk Jibril `Alaihi wasallam. Mereka turun dengan membawa berbagai perkara, kebaikan maupun keburukan yang merupakan ketentuan dan takdir Allah. Mereka turun dengan perintah dari Allah. Tentang waktunya Rasulullah Salallahu `Alaihi wasallam bersabda : "Carilah Lailatul Qadar pada ( bilangan ) ganjil dari sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan." ( HR. Bukhari, Muslim dan Lainnya ). Yang dimaksud dengan malam malam ganjil yaitu malam duapuluh satu, Duapuluh tiga, Duapuluh Lima, Duapuluh Tujuh, Dan Malam Duapuluh sembilan.

Aisyah radallahu `anha berkata, Aku bertanya : " Wahai Rasulullah, Apa pendapatmu jika aku mengetahui Lailatul Qadar, Apa yang harus aku ucapkan di dalamnya?" Beliau menjawab, Katakanlah : "Ya Allah sesungguhnya engkau maha pengampun, engkau mencintai pengampunan maka ampunilah aku." ( HR. At-Tirmidzi, Hasan Shahih ).

Tanda Dan Alamat

Tanda dan alamatnya adalah banyak, antara lain malam itu sendiri berlalu dengan penuh keheningan dan tenteram, angin bertiup lembut sepoi-sepoi bahasa dan esoknya, pada pagi hari kelihatan langit agak redup dan cahaya matahari tidak begitu menyinari ruang angkasa dan macam-macam lagi.

Hikmah

Hikmatnya ialah apabila seseorang mengetahui malam Lailatulqadar tersebut, maka eloklah diperbanyakkan doa dan istighfar juga ibadat pada malam dan keesokannya, untuk mendapatkan fadilat hari yang penuh berkat dan mulia itu. Yakinlah apabila seseorang itu bersedia setiap malam Ramadan dengan ibadat, sekurang-kurangnya bersolat jemaah setiap waktu, Maghrib, Isyak dan Subuh, kata ulama dia pasti memperoleh fadilat malam Lailatulqadar

Oleh itu bersolatlah dengan tekun dan berterusan terutama pada bulan Ramadan al-Mubarak ini. Walau tinggal beberapa hari saja lagi malam-malam di bulan Ramadhan, pastikan kita menjadi juara diakhirnya nanti. Semoga Ramadhan kali ini menjanjikan kita kemenangan. Kemenangan melawan dan menguasai hawa nafsu. InsyaAllah.


hanya Allah SWT yang maha mengetahui bila berlakunya lailatul qadar. Jangan hanya mencari lailatul qadar pada satu malam sahaja. Cari lah keberkatan dan kebaikan pada setiap malam. InsyaAllah , Allah akan kurniakan Lailatul Qadar kepada mereka . semoga Ramadhan kali ni membawa lebih kebaikna dan keberkatan dari sebelum sebelumnya . Aminnnn!!

Wallahu `Alam

Sumber : iLuvislam.com

Ranking: 5

{ 1 ulasan... read them below or add one }

ayut said...

info berguna..!good.carilah keberkatan pada setiap mlm.bkn hanya pada satu malam :)


27 July 2012 12:21 Reply To This Comment

Post a Comment

Terima kasih kerana memberi komen. Sila datang kembali ya !

Kami akan cuba membalas komen anda secepat yang mungkin.

 
© BLOG BUDAK BAEK All Rights Reserved